Věřte nebo ne, více prodejních e-mailů vám více prodejů nepřinese. Ono totiž dostávat stále dokola jen akční letáky a nabídky, to jednoho časem otráví. Existuje ale více typů e-mailů, které jsou přizpůsobeny nákupnímu procesu. Díky nim odběratele zaujmete, potěšíte, pobavíte. Prostě si ho „zaháčkujete“. A pak, ve správnou chvíli, zařadíte pobídku k nákupu. Pojďme se podívat na nejčastější typy e-commerce e-mailů, které potřebuje posílat každý e-shop.
Krok za krokem
Ve zkratce – na začátku je první kontakt, vzájemné oťukávání a budování důvěry. Pak byste určitě uvítali nějaký ten nákup, přichází tedy na řadu pobídka. Konečným cílem je, aby se odběratel vracel, díky speciálním nabídkám nakupoval znovu a ideálně váš e-shop ještě někomu doporučil. Pojďme se do toho pustit – tady jsou ty nejčastější e-maily pro e-shopy.
-
Vítáme vás, máte se na co těšit!
V oťukávací fázi ukažte, že jste za klienta rádi a že ani on „neprohloupil“, když vám poskytl svůj e-mail.
1. Uvítací (welcome) e-mail
V momentě, kdy se uživatel přihlásí k odběru newsletteru, nebo se stane zákazníkem vašeho e-shopu, je čas na uvítání s poděkováním za zájem. V takové zprávě by dále nemělo chybět:
- potvrzení registrace,
- nastínění, co skvělého ho odteď čeká,
- informace o četnosti zasílání.
Pojměte uvítací e-maily přátelsky a neformálně. Použijte oslovení, seznamte odběratele s vaší značkou či týmem.
Skvělé tipy a ukázky najdete tady, na jeden příklad se můžete podívat hned:

2. Newsletter
Pravidelně zákazníka informujte nejen o akčních nabídkách, ale třeba i o novinkách v oboru nebo změnách ve vašem e-shopu. Jelikož jste v uvítacím e-mailu odběratele informovali o četnosti zasílání, bude newsletter očekávat.
Jak vytvořit zajímavý newsletter jsme probrali v tomto článku.
3. Obsahový e-mail
Poskytněte svým odběratelům tipy, rady a návody. Informujte je o novém článku na blogu, podělte se s nimi o příběh jiného zákazníka. Na rozdíl od newsletteru obsahový e-mail odešlete až v momentě, kdy opravdu máte co říct.
-
Trigger e-maily aneb akce a reakce
Tyto zprávy jsou reakcí na konkrétní akci ze strany uživatele. Musí být velmi individuální, proto vyžadují více snahy a technické zdatnosti, ale vyplatí se.
4. Sleva na produkt, který si zákazník na e-shopu prohlížel, ale nekoupil
Znáte to. Návštěvník si prohlíží produkt, pročítá jeho vlastnosti, reference a… Nic. Sleva na tento konkrétní produkt může zvrátit pomyslný jazýček vah na stranu nákupu.
Také můžete doplnit názor a potvrzení, že zboží, které si zákazník prohlížel, je opravdu perfektní volbou. Co třeba zpráva ve stylu:
„Máte skvělý vkus, pane AB. Podívejte se, co o produktu, který jste si prohlížel, říká náš zaměstnanec XY.“

5. Připomenutí nedokončeného nákupu
Klasické opuštění nákupního košíku. Připomeňte zákazníkovi vybranou položku i s výhodami, které produkt (nebo nákup u vás) přináší. Můžete použít lehce urgentní tón, jako v uvedeném případě.

6. Transakční e-maily
Gratulujeme, dosáhli jste dílčího cíle – zákazník si objednal zboží. Následovat by měly zprávy, které ho provedou celým procesem. Například takto:
- potvrzení přijetí, včetně shrnutí objednávky, platebních údajů atd.,
- informace o zpracování objednávky,
- informace o předání dopravci, popř. o připravení k vyzvednutí.
Vždy uvádějte všechna související fakta, aby zákazník přesně věděl, na čem je.
O transakčních e-mailech si více přečtěte zde.
-
Náš zákazník, náš pán
Po úspěšném ukončení prodejního procesu není dobré zákazníka hned „nutit“ do dalšího nákupu, ale dejte mu najevo, že si vážíte jeho zájmu a názoru.
7. Děkovný e-mail
Nejen při potvrzení objednávky se sluší poděkovat. Když po doručení zboží poděkujete ještě jednou, samostatným e-mailem, hodně si u zákazníka „šplhnete“. A když k tomu nabídnete nějakou tu výhodu na příště, neodolá.

8. Zpětná vazba
Za několik týdnů zašlete zákazníkovi e-mail s prosbou o vyplnění krátkého dotazníku.
- Jak byl spokojený s průběhem nákupu a komunikací?
- Jak je spokojený se zbožím?
- Má nějaké připomínky nebo návrhy na zlepšení?
Na začátku uveďte, kolik času mu vyplnění zabere, a ujistěte ho, že jeho názor povede ke zlepšování vašich služeb.
-
Udržujte pozornost zákazníka e-shopu
Ukažte odběrateli, že s ním stále počítáte, a že se mu vyplatí být vaším zákazníkem.
9. Speciální nabídka
Zákazníky si hýčkejte. Jednou za čas jim zašlete speciální kupon pouze pro ně. Když k tomu použijete konkrétní údaj, bude se zákazník cítit neobyčejně. K zaslání můžete využít:
- narozeniny,
- svátek,
- výročí přihlášení k odběru.
10. Nový produkt na e-shopu
Informujte vašeho věrného odběratele o novém produktu již v přípravné fázi, ať se o něm dozví dříve než ostatní, a produkt mu nabídněte v předprodeji.
11. Reaktivace
Přestali být někteří odběratelé aktivní? Neotevírají vaše zprávy, nepřihlašují se na web… Připomeňte se neaktivním zákazníkům a pošlete jim exkluzivní nabídku, které nebudou moci odolat.

Pokud vás téma reaktivačních e-mailů a kampaní zajímá, prohlédněte si tuto případovou studii.
12. Žádost o doporučení e-shopu
Na doporučení svých známých člověk hodně dá. Požádejte své stávající zákazníky, ať váš e-shop, popřípadě konkrétní produkt, někomu doporučí. Za odměnu mu nabídněte dárek.
„Pošlete svým přátelům vzkaz o lepší bance.
Jste spokojeni se službami Equa bank? Doporučte naše služby svým přátelům
nebo známým a my vás oba odměníme. Za každé úspěšné doporučení vám i vašemu známému připíšeme na účet odměnu ve výši až 300 Kč.“
Zdroj: equabank.cz
Bez strategie to nepůjde
Hlavní roli v e-mailingu e-shopu hraje zmiňovaný nákupní proces. Od jeho jednotlivých fází se odvíjí i jednotlivé e-maily. Musíte tedy nákupní fáze znát, mít strategii a postupovat systematicky.
Tak co, máte připraveny všechny typy e-mailů? Jestli ne, zapracujte na tom. Nebo se ozvěte na support@ecomail.cz, rádi vám s tím pomůžeme.
Tento článek jsme připravili ve spolupráci s nezávislým internetovým průvodcem e-mailovým marketingem mailujeme.cz, který obsahuje spoustu užitečných rad a návodů pro začátečníky i pokročilé. Nepropaguje jeden konkrétní nástroj, ale nabízí jejich srovnání.