Typy e-commerce e-mailů, které potřebuje každý e-shop

Věřte nebo ne, více prodejních e-mailů vám více prodejů nepřinese. Ono totiž dostávat stále dokola jen akční letáky a nabídky, to jednoho časem otráví. Existuje ale více typů e-mailů, které jsou přizpůsobeny nákupnímu procesu. Díky nim odběratele zaujmete, potěšíte, pobavíte. Prostě si ho „zaháčkujete“. A pak, ve správnou chvíli, zařadíte pobídku k nákupu. Pojďme se podívat na nejčastější typy e-commerce e-mailů, které potřebuje posílat každý e-shop. 

Krok za krokem

Ve zkratce – na začátku je první kontakt, vzájemné oťukávání a budování důvěry. Pak byste určitě uvítali nějaký ten nákup, přichází tedy na řadu pobídka. Konečným cílem je, aby se odběratel vracel, díky speciálním nabídkám nakupoval znovu a ideálně váš e-shop ještě někomu doporučil. Pojďme se do toho pustit – tady jsou ty nejčastější e-maily pro e-shopy. 

  • Vítáme vás, máte se na co těšit! 

V oťukávací fázi ukažte, že jste za klienta rádi a že ani on „neprohloupil“, když vám poskytl svůj e-mail.

1. Uvítací (welcome) e-mail

V momentě, kdy se uživatel přihlásí k odběru newsletteru, nebo se stane zákazníkem vašeho e-shopu, je čas na uvítání s poděkováním za zájem. V takové zprávě by dále nemělo chybět:

  • potvrzení registrace,
  • nastínění, co skvělého ho odteď čeká,
  • informace o četnosti zasílání.

Pojměte uvítací e-maily přátelsky a neformálně. Použijte oslovení, seznamte odběratele s vaší značkou či týmem. 

Skvělé tipy a ukázky najdete tady, na jeden příklad se můžete podívat hned:

Welcome e-mail od e-shop Zoot.cz s poděkováním k odběru newsletteru.
Welcome e-mail od Zoot.cz s poděkováním k odběru newsletteru. Zdroj: clipsan.com.

2. Newsletter

Pravidelně zákazníka informujte nejen o akčních nabídkách, ale třeba i o novinkách v oboru nebo změnách ve vašem e-shopu. Jelikož jste v uvítacím e-mailu odběratele informovali o četnosti zasílání, bude newsletter očekávat. 

Jak vytvořit zajímavý newsletter jsme probrali v tomto článku.

3. Obsahový e-mail

Poskytněte svým odběratelům tipy, rady a návody. Informujte je o novém článku na blogu, podělte se s nimi o příběh jiného zákazníka. Na rozdíl od newsletteru obsahový e-mail odešlete až v momentě, kdy opravdu máte co říct.

Email marketing a newslettery v jednoduchém nástroji Ecomail. Vyzkoušejte zdarma na 14 dní.

  • Trigger e-maily aneb akce a reakce

Tyto zprávy jsou reakcí na konkrétní akci ze strany uživatele. Musí být velmi individuální, proto vyžadují více snahy a technické zdatnosti, ale vyplatí se.

4. Sleva na produkt, který si zákazník na e-shopu prohlížel, ale nekoupil

Znáte to. Návštěvník si prohlíží produkt, pročítá jeho vlastnosti, reference a… Nic. Sleva na tento konkrétní produkt může zvrátit pomyslný jazýček vah na stranu nákupu. 

Také můžete doplnit názor a potvrzení, že zboží, které si zákazník prohlížel, je opravdu perfektní volbou. Co třeba zpráva ve stylu:

„Máte skvělý vkus, pane AB. Podívejte se, co o produktu, který jste si prohlížel, říká náš zaměstnanec XY.“ 

E-mailová komunikace e-shop Alza.cz - tip na zboží z e-shopu v newsletteru.
E-mailová komunikace Alza.cz – tip na zboží z e-shopu v newsletteru. Zdroj: clipsan.com.

5. Připomenutí nedokončeného nákupu

Klasické opuštění nákupního košíku. Připomeňte zákazníkovi vybranou položku i s výhodami, které produkt (nebo nákup u vás) přináší. Můžete použít lehce urgentní tón, jako v uvedeném případě.

Newsletter od e-shop asos, připomenutí opuštěného košíku na e-shopu. Dokončete svůj nákup.
„Kup si mě, než zmizím.“ Zdroj: ilincev.com.

6. Transakční e-maily

Gratulujeme, dosáhli jste dílčího cíle – zákazník si objednal zboží. Následovat by měly zprávy, které ho provedou celým procesem. Například takto:

  • potvrzení přijetí, včetně shrnutí objednávky, platebních údajů atd., 
  • informace o zpracování objednávky,
  • informace o předání dopravci, popř. o připravení k vyzvednutí.

Vždy uvádějte všechna související fakta, aby zákazník přesně věděl, na čem je

O transakčních e-mailech si více přečtěte zde.

  • Náš zákazník, náš pán

Po úspěšném ukončení prodejního procesu není dobré zákazníka hned „nutit“ do dalšího nákupu, ale dejte mu najevo, že si vážíte jeho zájmu a názoru.

7. Děkovný e-mail

Nejen při potvrzení objednávky se sluší poděkovat. Když po doručení zboží poděkujete ještě jednou, samostatným e-mailem, hodně si u zákazníka „šplhnete“. A když k tomu nabídnete nějakou tu výhodu na příště, neodolá.

E-mail s poděkováním za nákup na e-shopu Rohlik.cz, nabídka dopravy zdarma.
E-mail s poděkováním za nákup na e-shopu Rohlik.cz, nabídka dopravy zdarma. Zdroj: rohlik.cz.

8. Zpětná vazba

Za několik týdnů zašlete zákazníkovi e-mail s prosbou o vyplnění krátkého dotazníku.

  • Jak byl spokojený s průběhem nákupu a komunikací?
  • Jak je spokojený se zbožím?
  • Má nějaké připomínky nebo návrhy na zlepšení?

Na začátku uveďte, kolik času mu vyplnění zabere, a ujistěte ho, že jeho názor povede ke zlepšování vašich služeb.

  • Udržujte pozornost zákazníka e-shopu

Ukažte odběrateli, že s ním stále počítáte, a že se mu vyplatí být vaším zákazníkem.

9. Speciální nabídka

Zákazníky si hýčkejte. Jednou za čas jim zašlete speciální kupon pouze pro ně. Když k tomu použijete konkrétní údaj, bude se zákazník cítit neobyčejně. K zaslání můžete využít:

  • narozeniny, 
  • svátek,
  • výročí přihlášení k odběru.

10. Nový produkt na e-shopu

Informujte vašeho věrného odběratele o novém produktu již v přípravné fázi, ať se o něm dozví dříve než ostatní, a produkt mu nabídněte v předprodeji. 

11. Reaktivace

Přestali být někteří odběratelé aktivní? Neotevírají vaše zprávy, nepřihlašují se na web… Připomeňte se neaktivním zákazníkům a pošlete jim exkluzivní nabídku, které nebudou moci odolat. 

Reaktivační e-mailová kampaň, díky které můžete vrátit spící kontakty zpátky do hry. Připojte skvělou nabídku do vašeho e-shopu, ať mají zákazníci důvod se vrátit.
Reaktivační e-mailová kampaň, díky které můžete vrátit spící kontakty zpátky do hry.

Pokud vás téma reaktivačních e-mailů a kampaní zajímá, prohlédněte si tuto případovou studii.

12. Žádost o doporučení e-shopu

Na doporučení svých známých člověk hodně dá. Požádejte své stávající zákazníky, ať váš e-shop, popřípadě konkrétní produkt, někomu doporučí. Za odměnu mu nabídněte dárek.

„Pošlete svým přátelům vzkaz o lepší bance.
Jste spokojeni se službami Equa bank? Doporučte naše služby svým přátelům
nebo známým a my vás oba odměníme. Za každé úspěšné doporučení vám i vašemu známému připíšeme na účet odměnu ve výši až 300 Kč.“

Zdroj: equabank.cz

Bez strategie to nepůjde

Hlavní roli v e-mailingu e-shopu hraje zmiňovaný nákupní proces. Od jeho jednotlivých fází se odvíjí i jednotlivé e-maily. Musíte tedy nákupní fáze znát, mít strategii a postupovat systematicky. 

Tak co, máte připraveny všechny typy e-mailů? Jestli ne, zapracujte na tom. Nebo se ozvěte na support@ecomail.cz, rádi vám s tím pomůžeme.

Nástroj pro e-mailing, newslettery - Chytrý e-mailing pro e-shopy, který vydělává. Vyzkoušejte na 14 dní zdarma.

Tento článek jsme připravili ve spolupráci s nezávislým internetovým průvodcem e-mailovým marketingem mailujeme.cz, který obsahuje spoustu užitečných rad a návodů pro začátečníky i pokročilé. Nepropaguje jeden konkrétní nástroj, ale nabízí jejich srovnání. 

 

Vložte váš komentář

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: