První polovina roku je za námi a my jsme ji zakončili pořádným restartem, samozřejmě tím e-mailovým. Nové vědomosti jsme byli načerpat kde jinde, než na konferenci E-mail Restart, která patří do série “restartích” konferencí – ty již tradičně pořádá agentura Taste. A protože se rádi o informace dělíme, připravili jsme pro vás krátký report z akce. V článku naleznete užitečné tipy pro váš e-mailing a nahlédneme i do budoucnosti.
Úvod
Celou konferenci uvedl Jan Tichý, spolumajitel agentury Taste, který hned v úvodu návštěvníkům nastínil, jakým způsobem v dnešní době e-mailing uchopit. Upozornil na to, že bychom se neměli nechat tolik pohltit pouze technickou stránkou a funkčností e-mailingu jako takového. Výběr platformy, doručitelnost nebo třeba GDPR je samozřejmě součástí e-mail marketingu, ale neměli bychom zapomínat i na marketing, který obecně musí vycházet z potřeb a přání zákazníků. Zároveň by e-mailový kanál neměl být vnímán pouze výkonnostně, ale měl by sloužit k budování brandu.

Přistupujte proto k e-mailingu jako k dlouhodobému projektu. Snažte se zaměřit na skutečné potřeby vašich odběratelů a přinášejte jim taková sdělení, která pro ně budou hodnotná, jedinečná a budou je bavit. Jedině tak vznikne mezi vámi a vašimi zákazníky pevné pouto.
3 důvody, proč byste ještě dnes měli začít s multichannel komunikací
Marek Růžička, Email marketing consultant ve Water Media
Pokud podnikáte online, pravděpodobně komunikujete s vašimi zákazníky pomocí několika kanálů. Stále je však běžnou praxí, že každý jednotlivý kanál spravujete zcela samostatně. Může se vám tak jednoduše stát, že s vašimi zákazníky nebudete komunikovat efektivně a v místě, kde to očekávají. Typickým příkladem je nepromyšlené zahlcení zákazníka napříč kanály nebo dlouhodobá komunikace v kanálu, kterým uživatel komunikovat nechce, a tak na vaši nabídku nereaguje.
Marek ve své přednášce návštěvníkům ukázal, jakým způsobem u svých klientů nastavuje multikanálouvou komunikaci a v čem jsou její hlavní výhody. Konkrétně se zaměřil na propojení e-mailu, sms, Facebook custom audiencies, Facebook messenger botů a push notifikací.
1) Získáte o zákazníkovi více dat
Základem takto pokročilé komunikace je tzv. centrální nástroj, kde můžete pracovat s co největším množstvím dat, které o zákazníkovi získáváte z různých zdrojů. Po následném zpracování dat pak přizpůsobujete sdělení v jednotlivých kanálech každému zákazníkovi na míru. Takovým nástrojem může být třeba Ecomail, který je možné s výše zmíněnými kanály snadno propojit.
2) Zjednodušíte si práci, ušetříte čas
Komunikace pomocí více kanálů najednou by měla být především automatizovaná, aby pružně reagovala na chování zákazníka. Kampaň tedy jednou nastavíte a mimo vyhodnocování a optimalizaci se o nic nemusíte starat. Jako příklad automatizované více kanálové komunikace Marek ukázal jeden z typů reaktivační kampaně.

Jeden z možných scénářů reaktivační kampaně.
3) Zvýšíte výkon svých kampaní
Díky propojení kanálů a zautomatizování celé komunikace dokážete přesněji a v pravý čas zacílit vaše sdělení. Jednotlivé kanály se vám tak podaří vytěžit ještě více, než kdyby fungovaly nezávisle na sobě.
13+ copy prověřených kouzel, které skokově zlepší váš e-mail marketing
Jan Novák, Headcopywritter v Obsahové agentuře
Přestaňte pořád jenom prodávat
Jan hned na začátku ukázal náhled ze své “promo složky”. Zkuste se podívat i do té vaší a zaměřte na předměty jednotlivých newsletterů. Zřejmě narazíte na nekonečně mnoho e-mailů s novinkami v e-shopu nebo se speciálními slevovými akcemi. Ruku na srdce – neposíláte přesně takové e-maily, kterými je zahlcená vaše promo složka? Pokud ano, musíte uznat, že právě takový obsah bude dřív nebo později vaše odběratele nudit a přestanou jej vnímat.
Udělejte ze sebe autoritu v oboru
E-mail marketing je především kanál obsahového marketingu. Podle Honzy by měl váš e-mailing tvořit 80 % obsahu a 20 % sales. Pokud se do obsahovým e-mailů pustíte, snažte se pro odběratele tvořit skutečně hodnotný obsah, který jim něco přinese. Vězte, že díky tomu se stanete v očích vašich zákazníků autoritou a už si nenechají ujít žádný z vašich e-mailů.
Vylaďte zlatou triádu – odesílatel, předmět, preheader
Jméno odesílatele je to první, co vaši odběratelé uvidí. V poslední době se nejčastěji používá jméno osoby + název firmy.
Testujte různé varianty předmětů a zjistěte, co funguje zrovna na vaše příjemce. Honza na přednášce ukázal několik tipů pro tvorbu předmětu.

Tipy pro tvorbu poutavého předmětu.
Zvyšte šanci na otevření vašeho e-mailu doplněním preheaderu. Existují firmy, které na něj stále zapomínají. Nepatřete mezi ně.

Zvyšte pravděpodobnost otevření doplněním preheaderu.
Pište, jak mluvíte a buďte struční
Nesnažte se do jednoho e-mailu uměle nacpat co nejvíce. Odběratele zmatete na tolik, že nebude vědět, kam kliknout a tak raději e-mail rovnou zavře. Vždy se proto zaměřte pouze na jeden cíl.
Stručně, jasně a přátelsky – to jsou doporučení, kterých se držte. A když si myslíte, že máte hotovo, zkuste vaše texty ještě o polovinu zkrátit.
V uspořádání obsahu e-mailu vám pomůže metoda “obrácené pyramidy”, kdy hned na úvod řekněte uživateli to nejdůležitější (např. Doprava zdarma do dnešní půlnoci) a postupně dovysvětlujte, co konkrétně chcete příjemci sdělit.
Dejte zákazníkovi pocit, že je výjimečný nebo že mu rozumíte
Dejte vašim zákazníkům jasně najevo výhody odběru vašeho e-mailu. Může se jednat o speciální obsah nebo výhodné nabídky, které posíláte pouze v newsletteru. Pokud se třeba zaměřujete na produkty zdravé výživy, může se jednat o nevšední recepty.
5 tipů pro úspěšný e-mailing v roce 2025
Petr Cikán, Head of E-mail marketing & Technology v Acomwaru
Petr začal svou přednášku vybranými statistikami, které ukazovaly na stav e-mailingu v Česku. Určitě by vás mělo zajímat, že e-mail si u nás na mobilu otevře 43 % lidí a nejpoužívanější e-mail klienti jsou stále z řad českých poskytovatelů (např. seznam.cz). Zajímavostí byla také doba čtenosti e-mailů, kdy počítejte s tím, že zhruba 30 % uživatelů čte e-mail kratší dobu než 8s. A kam se bude ubírat e-mailing v následujících letech?
1) Interaktivní e-maily
V následujících letech můžeme očekávat významný posun v podobě samotného e-mailu. Již dnes se v e-mailových šablonách začínají objevovat první interaktivní prvky jako gify, animace či “hamburger menu”. Největší novinkou poslední doby je však nový framework od Googlu – AMP (Accelerated mobile pages). Ten umožňuje vytvořit pokročilejší interaktivní e-maily např. s carouselem v těle e-mailu. V součastné době jsou však podporovány pouze v Gmailu, Yahoo, Outlook.com a Mail.ru a to jen pro desktop.

Takto může vypadat pokročilejší interaktivní e-mail.
2) Komunikace napříč kanály
Dalším trendem budoucnosti, který na přednášce zazněl, byla multikanálová komunikace, které jsme se hlouběji věnovali hned v první části článku.
3) Personalizace obsahu
O personalizaci obsahu se mluví už poměrně dlouho. V praxi ale zacílení e-mailových sdělení stále spousta firem neřeší. Přitom efektivnita necílené rozesílky každým rokem klesá. Doporučujeme proto postupně začít alespoň se základní personalizací vašich e-mailů.
Pozvolna se také začíná i s testováním tzv. machine learningu neboli strojového učení. Nejčastěji je testováno automatické doporučování nejvhodnějších produktů konkrétnímu uživateli.
4) Email markup
Jedná se o funkci Gmailu. Nejčastěji se s nimi setkáváme v transakčních e-mailech. Zákazníkům jsou posílány časy letu, informace o rezervaci hotelu apod. Využití je ale širší. V “promotions” můžete uživateli zobrazit třeba slevový kód včetně termínu expirace. Více informací naleznete zde.

Zobrazení unikátního promokódu včetně data expirace.
5) Využití hlasových asistentů
Posledním trendem, který na konferenci zazněl, bylo využívání hlasových asistentů. V e-mailingu zatím není téměř vůbec využíváno, ale v následujících letech se očekává významný růst v tomto odvětví.
Vložte váš komentář