Přehled e-mailových automatizací pro každý e-shop (3. díl)

Automatizované kampaně spouštěné na základě chování uživatele na webu nebo třeba v e-mailových kampaních jsou skvělým nástrojem pro pravidelnou komunikaci se zákazníky. Využijete je především, pokud spravujete e-mailing e-shopu. V posledním díle našeho seriálu o automatizacích si ukážeme, jaké údaje z e-shopu je vhodné pro automaty využít, a jaké kampaně můžete vyzkoušet pro váš e-shop.

Automatizované kampaně jsou už v dnešní době nepostradatelným doplňkem k pravidelně posílaným newsletterům. Umožňují vám komunikovat s vašimi zákazníky přesně podle jejich zájmů, chování či nákupního cyklu. Udržujete tak své zákazníky neustále aktivní a posíláte jim taková sdělení, která je opravdu zajímají. Zároveň si tím zvyšujete celkové příjmy z vašeho e-mailingu.

Základní automatizace jako jsou svátková nebo uvítací kampaň, ke kterým nepotřebujete sofistikovanější data z vašeho e-shopu, jsme podrobně rozebrali v předchozím díle.

Zajímá vás, jaké další automatické scénáře můžete využít pro váš e-shop? Pokračujte ve čtení.

#1 TRIGGER
Nakoupí

Kromě obvyklých transakčních e-mailů navázaných na nákup zboží můžete informace o nákupu využít i pro automatizovanou komunikaci prostřednictvím marketingových e-mailů. Ty vám pomohou s ponákupním servisem, získáváním zpětné vazby, nebo s motivací k opakovaným nákupům. A jak to může fungovat v praxi?

Ponákupní komunikace

Po úspěšně vyřízené objednávce nezapomeňte nastavit vhodný typ komunikace, který podpoří utváření hlubšího vztahu zákazníka k vaší značce. Pošlete třeba e-mail s poděkováním a žádostí o hodnocení nákupu. Zaměřte se na obsahový typ e-mailů, které budou nabízet například vzdělávací obsah související s vašimi produkty či službami. Můžete také vyzkoušet zasílání speciálního kupónu se slevou na další nákup s omezenou platností. Po opakovaném nákupu pozvěte zákazníka do vašeho věrnostního programu, pokud jej máte.

Up-sell a cross-sell kampaně

Zvažte také vytvoření automatizací, které se spustí po zakoupení konkrétního zboží, nebo produktů z určité kategorie a povzbuďte zákazníky k dalšímu nákupu. Kampaně se snažte nastavit podle chování a typických potřeb vašich zákazníků a podle toho, jaký typ zboží prodáváte.

Nabídněte zákazníkovi po nějakém čase další doplňkové produkty, které se budou hodit k již zakoupenému zboží (cross-sell kampaň) nebo například větší balení či inovovanou verzi produktu (up-sell kampaň). Pokud nevíte, jaké konkrétní produkty zasílat, může zafungovat nabídka nejprodávanějších produktů na vašem e-shopu.

Opakovaná spotřeba

Analyzujte své produkty a zjistěte jejich průměrnou dobu spotřeby u vašich zákazníků. Některé produkty vydrží pár let, ale u spotřebního zboží se může jednat jen o pár týdnů či dnů.

Řekněme, že prodáváte potřeby pro domácí mazlíčky. Zákazník si zakoupí krmení, které běžně vydrží například týden. Pošlete mu po této době automatizovaný e-mail s připomínkou, zda mu už náhodou nedošlo. Můžete tak předejít tomu, že by se po zboží poohlížel jinde. 

Náš tip: Pokud máte široký sortiment zboží, začněte s připomínkou opakované spotřeby nejdříve u nejprodávanějších produktů.

Ukázka šablony s připomenutím posledního zakoupeného zboží.

#2 TRIGGER
Je přidán / odebrán tag

Automatizace může být spuštěna i ve chvíli, kdy je kontaktu přidán tag neboli štítek. V Ecomailu musí být štítek přidán automaticky buď v kampani (pomocí merge tagu *|ECM_ADDTAG_mujtag|*), nebo v rámci jiného automatu. Pojďte se podívat, k čemu tento trigger může sloužit.

Reakce na ne/spokojenost zákazníka

V ponákupní automatizované komunikaci můžete zákazníkům odeslat e-mail s dotazem na jejich spokojenost. Na základě jejich kliknutí v e-mailu jim pomocí merge tagu přiřadíte štítky “Spokojen” *|ECM_ADDTAG_spokojen|*, či “Nespokojen” *|ECM_ADDTAG_nespokojen|*. Podle typu štítku u daného kontaktu pak můžete další komunikaci se zákazníkem přizpůsobit.

Chcete zjistit důvod nespokojenosti? Zde je čas na navazující automatizaci, kterou spustíte právě na základě přidání štítku z předchozího e-mailu.

Chcete vědět, proč byl zákazník s objednávkou nespokojen? Přiřaďte mu štítek na základě kliknutí v doručeném e-mailu, a pošlete navazující e-mail s projevením lítosti a dotazem na důvod.

#3 TRIGGER
Nastane vlastní událost

V Ecomailu si můžete nastavit sledování libovolných vlastních událostí na webu, a na základě nich také spouštět automaty. Může se jednat například o vložení zboží do nákupního košíku, spuštění videa na webu, nebo třeba o přihlášení do aplikace.

Připomínka opuštěného košíku

E-shopaři se denně setkávají s obrovským množstvím tzv. opuštěných košíků. Vždy se primárně snažte pomocí vhodných analýz a doporučení odstranit nedostatky na vašem webu nebo v celém nákupním procesu. Problémem může být složitý systém objednávání, vysoké poštovné či balné, nebo nevyhovující platební metody.


Je to až neuvěřitelné, ale téměř 70 % všech online nákupů není dokončených.
(Dle celosvětové statistiky společnosti Baymard Institute
)


Přesto, že pro optimalizaci “košíku” děláte maximum, budete se pravděpodobně i tak potýkat s nedokončenými nákupy. Pomocí e-mailingu se ale můžete pokusit zákazníky přivést zpět, motivovat je k dokončení objednávky, a zvýšit tak konverzní poměr.

Jak na to? První připomínka opuštěného košíku se obvykle posílá už několik hodin po nedokončení nákupu. K tomuto e-mailu ale můžete přidat ještě druhý, který lze zákazníkovi poslat zhruba dva dny po opuštění košíku. Obsahem e-mailů mohou být prodejní argumenty vašeho e-shopu nebo různé typy akčních nabídek jako třeba sleva nebo doprava zdarma.

Zde naleznete návod, jak si tuto automatizovanou kampaň připravit v aplikaci Ecomail.

E-mail pro opuštěný košík by měl obsahovat konkrétní zboží,
které zákazník nenakoupil, aby mu ho připomněl
.

#4 TRIGGER
Navštíví stránku

Využijte informace o tom, jaké stránky vaši zákazníci navštěvují a na jaký obsah reagují, a přizpůsobte obsah vašich marketingových e-mailů přesně podle jejich preferencí.

Opuštěné prohlížení

Nenechte vaše zákazníky zmizet bez nákupu. Podobně jako u opuštěného košíku se i zde jedná o další formu remarketingové e-mailové kampaně.

Pokud například zákazník navštíví stránku/kategorii s novými produkty, které nabízíte, můžete mu automaticky odeslat e-mail s připomenutím těchto produktů. Jen nezapomeňte pomocí podmínky vyloučit zákazníky, kteří nákup zboží z této kategorie dokončili, abyste je neobtěžovali pro ně již zbytečnými informacemi.

Náhled automatizace, která je spouštěna, pokud uživatel navštíví konkrétní stránku na vašem webu (URL adresu).

Kampaň “opuštěné prohlížení” můžete nastavit na všechny produkty napříč vaším e-shopem. Jakmile máte v databázi e-mail uživatele, který prochází vaším webem, ale nenakoupí, můžete jej po několika hodinách oslovit s přesně zacíleným sdělením. Obsahem takového e-mailu mohou být prodejní argumenty, rady, a především nabídka naposledy prohlédnutých produktů.

#5 TRIGGER
Každý den

Na rozdíl od většiny automatizací se v případě použití triggeru “každý den” nespouští automat na základě chování uživatele. Jak napovídá název, automatizace se spouští denně ve vámi definovanou hodinu a kontroluje předem nastavené podmínky. Nejčastěji se může jednat o kontrolu aktivity v e-mailových kampaních, na vašem e-shopu, nebo v jiných automatizacích. Pro ty kontakty, které splní zmíněné podmínky, se pak automaticky spustí nastavený scénář.

Na příkladu reaktivační kampaně si vysvětlíme, jak s tímto triggerem pracovat v praxi.

Reaktivační kampaň

Při nedostatečné správě databáze se často stává, že je velká část kontaktů dlouhodobě neaktivní, a navíc se s těmito adresami vůbec nepracuje. Přitom získat úplně nové kontakty bývá často mnohem dražší než zaktivování těch stávajících. Automatizovaná práce s odběrateli, kteří z nějakého důvodu přestali nakupovat nebo otevírat vaše e-maily, vám tedy ušetří spoustu práce i peněz.


Dle statistik z Omnisend je v každé databázi až 25 % kontaktů neaktivních. To je opravdu vysoké číslo, se kterým by se mělo pracovat.


Na začátku tvorby reaktivační kampaně je nejdůležitější se rozhodnout, kdy se stávají vaše kontakty neaktivní, a kdy je tedy potřeba spustit reaktivační scénář. Pro každý segment nebo druh podnikání je načasování odlišné. Jakmile máte rozhodnuto, stačí nastavit trigger s kritérii pro neaktivní adresy. Když kontakt kritéria splní, začne se mu posílat reaktivační série e-mailů, která může být třeba zakončená SMS zprávou “poslední záchrany”. Pokud se nepodaří kontakt zaktivovat, můžete jej dokonce v rámci automatu úplně odhlásit z databáze.

Ilustrační příklad nastavení triggeru automatizace na zákazníky, kteří již rok nenakoupili ani neotevřeli žádný newsletter.
Připomeňte se neaktivním zákazníkům a pošlete jim exkluzivní nabídku,
které nebudou moci odolat.

Nastavíme reaktivaci za vás! Potřebujete pomoci s nastavením správné reaktivace vašich kontaktů? Ozvěte se nám. Rádi vám připravíme reaktivační kampaň na míru vašemu podnikání.

Doporučení na závěr

  • Slevové kupóny – Řada e-shopů se snaží získat své zákazníky pomocí slevových kódů. Jejich účinnost je nepopiratelná, je však třeba s nimi nakládat moudře, aby si na ně zákazníci nezvykli. Mohli by pak s nákupy vyčkávat, dokud jim sleva nedorazí, nebo by se vůči nim stali imunní.
  • Méně je někdy více – I když posíláte relevantní zprávy, vyvarujte se toho, abyste jich posílali příliš velké množství. Zaměřte se hlavně na informace, které jsou pro vás i vaše zákazníky nejdůležitější. Pokud posíláte celou sérii e-mailů, ujistěte se, že je rozložíte způsobem, který vaše zákazníky nebude zahlcovat. Nezapomeňte, že automatizované e-maily doplňují vaše pravidelné hromadné rozesílky.
  • Dejte si pozor na přehnanou personalizaci – Nesnažte se rozklíčovat chování zákazníka do posledního detailu. Posílání těch opravdu nejpřesnějších e-mailů na základě dat je poměrně složité nastavit, a také nemusí být vždy tou nejlepší volbou. Může se vám dokonce stát, že místo nabídky přesně na míru, obdrží zákazník pravý opak. Možnost výběru se snažte stále ponechat na straně zákazníka.
  • Zapojte do automatizace další komunikační kanály – Zkuste do automatizovaných kampaní začlenit i další možnosti jako je zaslání SMS zprávy, nebo spuštění reklamy na Facebooku.
  • Sledujte statistiky – Nezapomeňte sledovat výsledky automatizací a již nastavené kampaně pravidelně optimalizovat.

Pro efektivní práci s výše popsanými triggery (spouštěči automatů) doporučujeme implementovat funkční integraci s vaším e-shopovým řešením.

Kompletní návody pro práci s automatizacemi přímo v Ecomailu naleznete v našem centru nápovědy.

Nyní již víte vše potřebné k nastavení automatizací, tak neváhejte a pusťte se do jejich přípravy 💪. Pokud budete potřebovat pomoci, můžete využít služeb našich specialistů, kteří za vás vše nastaví. V případě zájmu nás neváhejte kontaktovat na support@ecomail.cz.

 

Vložte váš komentář

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: