Vše, co potřebujete vědět o transakčních e-mailech

Když se řekne e-mail marketing, většina lidí si vybaví propagační e-maily s různými nabídkami a akcemi. Existuje však i další skupina e-mailů, na kterou byste rozhodně neměli zapomínat – transakční e-maily. Většinou informují uživatele o důležitých změnách a mají velký vliv na míru spokojenosti zákazníka s vašimi službami. Pojďme se podívat, jak s nimi co nejlépe pracovat.

Promo VERSUS transakční e-maily

Marketingové e-maily, kterým se říká také promo či propagační e-maily, jsou sdělení, která slouží především ke komerčním účelům. Obvykle se odesílají vybraným skupinám kontaktů. Jejich cílem je budování dlouhodobého vztahu s odběrateli. Často jde o propagaci produktů a služeb, speciální nabídky a slevy, pravidelné novinky nebo třeba e-maily s různými radami, manuály nebo tipy.

Transakční e-maily oproti tomu komunikují se zákazníky na základě jejich aktivity a jsou spouštěny konkrétními akcemi na webové stránce, v aplikaci nebo změnou stavu. Dokončují tak proces neboli transakci, kterou zákazník na webu zahájil (např. objednávka zboží).

Komunikace 1 na 1

Jedním z hlavních cílů transakčních e-mailů je okamžité informování zákazníka po provedené akci. Uvítání po vytvoření účtu, žádost o jeho aktivaci, potvrzení objednávky, oznámení o doručení, double opt-in potvrzení či obnovení hesla – to je pár příkladů nejběžnějších transakčních e-mailů.

Ve všech případech jde o e-maily s relevantními informacemi, které příjemci potřebují a očekávají je. Díky tomu mají transakční e-maily vyšší míru otevření a prokliku. Při správném nastavení mohou výrazně zlepšit celkové zapojení uživatele v průběhu jeho celého životního cyklu a jsou tak účinným nástrojem pro budování vztahu se zákazníky. 

Výzkum Experian ukázal, že transakční e-maily mají 8x vyšší open rate než ostatní typy e-mailů.

Transakční e-maily jsou známkou spolehlivosti a důvěryhodnosti. Pokud je zákazník s procesem komunikace nespokojen, nebude pravděpodobně nadále chtít se značkou jakkoli komunikovat. Naopak správné nastavení a automatické posílání důležitých zpráv může přeměnit jednorázového návštěvníka v pravidelného a věrného zákazníka. 

Přečtěte si několik tipů pro komunikaci pomocí transakčních e-mailů.

6 tipů pro úspěšné transakční e-maily

1. Nesnažte se do transakčních e-mailů dostat promo

I když může být lákavé přidat do transakčních e-mailů doporučení na další produkty či odkazy na akční nabídky, raději to nedělejte. Je velmi důležité porozumět rozdílu mezi komerčním a transakčním obsahem, a dodržovat postupy, které zajistí, aby byly vaše e-maily kompatibilní s protokolem CAN-SPAM.

Například Seznam.cz obsah jednotlivých e-mailů pečlivě sleduje, používá automatickou detekci pro rozlišení obchodních a transakčních zpráv. Ta je založena na mnoha faktorech – nerozhoduje tedy jen to, jaké množství e-mailů odešlete.

Transakční e-maily patří do Doručené pošty. Pokud by kontrola odhalila, že do nich přidáváte další nabídky, mohly by začít padat do hromadné pošty, nebo do spam složky.

Podle Davida Fingera, senior produktového manažera Email.cz, je rozdíl mezi transakčními a obchodními e-maily následující: „Registrační e-mail považujeme ještě za transakční zprávu, důležitou pro příjemce, a proto jsou takové e-maily v drtivé většině posílány do složky Doručené. V případě, že by odesílatel připojoval k takové transakční zprávě nějakou reklamu nebo propagaci zboží typickou pro newsletter, byla by tato zpráva považována za reklamní sdělení a přišla by do složky Hromadné. Doporučuji proto transakční zprávy nechávat co nejjednodušší a zaměřené na konkrétní účel.”

2. Zanechte dobrý dojem

Přesto, že se nejedná o typické promo e-maily, neměli byste na jejich vzhled a obsah zapomínat. Rozhodně jejich podobu nenechte pouze v rukou programátora.

Snažte se, aby byl celý koncept vašeho e-mailingu včetně transakčních e-mailů jednotný a měl sladěný tón. Budujte brand a vztah s odběratelem hned od začátku. Držte se svého stylu komunikace a nezapomeňte zahrnout identifikační prvky jako třeba logo nebo kontaktní údaje. Robotickým zprávám se naopak vyhněte.

Příklad osobité komunikace už v double opt-in e-mailu po registraci k odběru.

3. Používejte odlišné odesílatele (from)

Doručování transakčních zpráv do složky „doručené“ si můžete ještě pojistit. Kromě podoby samotného e-mailu doporučujeme oddělit transakční a marketingové e-maily i pomocí různých odesílacích domén nebo subdomén. Speciální doména pro transakční zprávy vám zachrání doručitelnost v případě, že byste si pokazili reputaci odesílací domény pro hromadné promo e-maily.

4. Vyjadřujte se přímo

Zamyslete se nad tím, jaký má být obsah sdělení a neuhýbejte z cesty.
Jasně identifikujte důvod, proč příjemce e-mail dostává a uveďte jej i do předmětu e-mailu.

Zbytečně se nerozepisujte. Samotný formát zprávy by měl být výstižný a srozumitelný. Použijte klíčové výrazy a slova, podle kterých bude odběratel schopen zprávu kdykoli dohledat ve své schránce.

potvrzeni
Příklad potvrzení objednávky včetně důležitých klíčových slov.

5. Nikdy nepřidávejte odhlašovací odkaz

Dle zákona není potřeba do transakčních e-mailů přidávat odkaz na odhlášení. Jedná se totiž o transakci, která je vyžádána uživatelem. V případě e-mailu po přihlášení k odběru je možnost odhlášení zcela nežádoucí.

Odhlášení z odběru reklamních sdělení nesmí transakční e-maily nijak ovlivnit. I po odhlášení by měly příjemcům nadále chodit důležité informace ohledně jejich objednávek nebo změn v účtu.

6. Vždy používejte e-mail, na který je možné odpovědět

Vyhněte se používání e-mailových adres odesílatele noreply@company.cz, na které nemohou zákazníci reagovat. Jednosměrná komunikace vysílá špatný signál směrem k zákazníkovi a snižuje tak vaši důvěryhodnost i zákazníkovu angažovanost.

Jak odesílat transakční e-maily

Existuje více způsobů, jak si nastavit odesílání transakčních e-mailů. Ecomail tuto možnost také nabízí. Stačí mít ověřenou odesílací doménu a aktivován tarif Marketer+.

Transakční e-maily lze v Ecomailu odesílat dvojí cestou:

  1. Použijete vlastní html kód, který vkládáte do samotného requestu („html“: „<b>E-mail HTML content</b>“, případně „amp_html“: „AMP HTML content“) na tento endpoint.
  2. Můžete využít vytvořené šablony v aplikaci a zaslat request na tento endpoint, kde uvedete ID dané šablony („template_id“: 1).

Do transakčních emailů, v obou případech endpointů, lze vkládat takzvané merge tagy. Jejich obsah však nelze plnit z databáze v aplikaci, je nutné dodávat obsah merge tagů v samotném requestu („global_merge_vars“: [ { „name“: „mergeTagName“, „content“: „mergeTagValue“ } ]).

Kromě samotného posílání je možné přímo v aplikaci Ecomail sledovat podrobné statistiky odeslaných transakčních e-mailů.

Máte dotaz? Napište nám na support@ecomail.cz, rádi vám vše vysvětlíme.

banner_cta

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Blog na WordPress.com.

Nahoru ↑

%d blogerům se to líbí: