Zaměřte se na doručitelnost vašeho e-mailingu

Spam je hojně skloňovaným slovem, o kterém se hovoří ve většině diskuzí na téma e-mailing. A není divu. Doručený e-mail je úplným základem fungujícího e-mail marketingu. Pojďte se s námi podívat, na co všechno si dát pozor, abyste se vyhli spam složce. 

Pod označením „spammer“ si často představíme někoho, kdo posílá nevyžádané obchodní sdělení nejčastěji na koupenou databázi či na odběratele, u kterých nemá žádné oprávnění reklamní sdělení posílat. Pravděpodobně si říkáte, že mezi takové společnosti rozhodně nepatříte. Pokud však nedodržuje alespoň základní zásady, může se stát, že vaše e-maily začnou dříve nebo později padat do spamu. Udělejte tedy vše pro to, aby se tak nestalo. Jak na to se dočtete níže. 

Jak si můžete být jisti, že vaše e-maily dorazí, kam mají?

Připravili jsme souhrn toho, co všechno můžete udělat proto, aby vaše e-maily byly nejen odesílány, ale hlavně doručeny. Ani ta nejkreativnější šablona s nejlepší nabídkou vám totiž nebude k ničemu, když se o ní nikdo nedozví.

Na doručitelnost má vliv mnoho faktorů – od odesílací domény, přes kvalitu databáze až po samotný obsah e-mailů. Je nezbytné brát v úvahu všechny zmíněné faktory. Každý mínusový bod pro vás totiž může znamenat přímou cestu do spam složky. 

Pozor, nepleťte si složku hromadné/promo akce se složkou „spam“. Ne všechny e-maily mohou být doručeny přímo do „primární složky“ a hromadně zasílaná sdělení do ní opravdu nepatří. Neznamená to však, že by tyto e-maily nebyly úspěšné a nikdo je nečetl. 

Na co se zaměřit u odesílací domény

Jedním z problémů elektronické pošty je fakt, že kdokoli může k odesílání e-mailu použít libovolnou adresu, která mu třeba ani nepatří. Poskytovatelé mailových schránek proto čím dál více zpřísňují parametry pro doručování pošty a neověřené adresáty blokují, nebo jejich sdělení automaticky zařazují do spam složek. Hromadné newslettery tedy nelze odesílat z freemailových adres, které není možné ověřit, jako je např. @seznam.cz nebo @gmail.com. 

U vlastní domény existuje řada opatření, která pomáhají určit, zda je odesílatel oprávněn používat konkrétní adresu. Prvním krokem k tomu, aby vás poštovní klienti považovali za důvěryhodné je korektní nastavení DNS záznamů na hostingu, kde je doména registrovaná.

1) Ověření u domény 2. řádu

Pokud chcete odesílat z vaší primární domény, tedy např. @domena.cz, pak se jedná o doménu druhého řádu. Pro bezpečné rozesílání je zapotřebí ověření pomocí dvou záznamů – SPF a DKIM.

  • SPF záznam

Celým názvem Sender Policy Framework je systém ve světě e-mailů, který je součást ochrany proti potenciálnímu spamu. V praxi ověřuje, zda se odesílá z IP adresy, která je na seznamu povolených odesílatelů domény, přes kterou je e-mail odeslán.

  • DKIM  záznam

Druhou částí je ověření, zda se jedná o validní e-mail. K tomu je potřeba nastavit záznam DomainKeys Identified Mail nebo-li DKIM. Skládá se ze dvou složek – privátní a veřejný klíč. Privátní klíč má pouze fyzický odesílatel. Tento klíč je spárován s klíčem veřejným, který je vložen do záznamu odesílatele (respektive do jeho DNS záznamu). Při odeslání e-mailu je provedena kontrola obou klíčů a v případě, že souhlasí, je e-mail přijat jako validní.

Návod pro ověření domény pomocí SPF a DKIM záznamu v Ecomailu >>

2) Ověření u domény 3. řádu

Pro potřeby e-mail marketingu se často využívá doména třetího řádu (tedy např. @mailing.domena.cz). Tu ověříte vložením CNAME záznamu. Můžete tak dát více najevo, o jakou zprávu se jedná. Typickým příkladem může být doména @newsletter.domena.cz pro hromadné rozesílky a @info.domena.cz pro transakční e-maily.

  • CNAME

Záznam CNAME nebo-li Canonical Name je záznam, kterým mapujete jednu doménu k druhé přes takzvaný alias. Nejedná se o přesměrování, jak někdy bývá chybně označeno. Jedná se o jinou možnost, jak ověřit doménu, aby vaše e-maily přicházely jako validní. V tomto případě se jedná o takzvanou Return-path metodu ověření. V případě, že e-mail nelze doručit, je odeslán zpět na naši adresu, kde je analyzován a monitorován pro další kroky. Tímto zabraňujeme odesílání například na chybné adresy.

Tento záznam lze vložit pouze na doménu třetího řádu a návod pro nastavení v Ecomailu naleznete zde >>

3) DMARC záznam

Ne každý dnes používá systém Domain-based Message Authentication. Je to však další forma zabezpečení a slouží k větší ochraně proti podvodným e-mailům zaslaným jménem vaší domény. Jedná se o nastavení pouze na straně vašeho DNS záznamu, kdy si můžete dle libosti nastavit pravidla pro přijímání e-mailů pro servery. Pro splnění a volný průchod e-mailu DMARC systémem je potřeba ověření přes SPF a DKIM nebo přes CNAME nebo-li return-path.

Vyhněte se blacklistům a sledujte svou reputaci. Vyzkoušejte třeba službu Seder Score a ujistěte se, že máte vše správně nastaveno.

Udržujte databázi v dobré kondici

Nedostatečná správa databáze může vést nejen ke špatným výsledkům jednotlivých kampaní, ale také negativně ovlivnit celou doručitelnost. Pokud si nejste jisti, jak správně s kontakty pracovat, doporučujeme dodržovat následující pravidla. 

1) Nikdy neposílejte na zakoupené databáze

Pokud byste se snažili oslovit prostřednictvím hromadného e-mailu kontakty z koupené databáze, jednalo by se o nelegální činnost. Neměli byste totiž přímý souhlas odběratele se zasíláním obchodního sdělení. Navíc jsou takové databáze plné nekvalitních adres a spam pastí. Na takovém e-mailingu rozhodně nevyděláte. Naopak je zde vysoká pravděpodobnost, že by byla vaše doména zablokována, nebo že vás odběratelé aktivně označí jako spam. 

Spamová past je ve většině případů záměrně nastrčená e-mailová adresa, která pomáhá odhalit odesílatele, který nedělá e-mailing správně. Vyskytují se v koupených databázích nebo vám ji někdo může do databáze zaregistrovat schválně. 

2) Pracujte s kontakty podle GDPR

Sběr a zpracování osobních údajů se řídí zákony, které je nezbytné dodržovat. Pokud máte v databázi pouze vaše zákazníky, vystačíte s právním titulem „oprávněný zájem“ k posílání hromadného obchodního sdělení a „aktivní souhlas“ zde není nutný. V případě aktivního sběru například pomocí formulářů je vždy potřeba aktivního souhlasu odběratele. Podrobně toto téma rozebrala Veronika Dostálová v tomto článku >>

3) Používejte double opt-in

Jak napovídá název jedná se o tzv. dvojité přihlášení k odběru. Po vyplnění e-mailové adresy musí ještě odběratel zadaný e-mail zkontrolovat ve své schránce kliknutím na potvrzovací odkaz. Tato metoda není dle zákona povinná, ale my ji určitě doporučujeme. Do vaší databáze se tak nedostanou neexistující adresy, které by vám výrazně narušili reputaci – adresy s překlepy, adresy vyplněné roboty nebo nejvíce obávané spam pasti. 

SAM_doubleoptin

Vše o double opt-in se dočtete v tomto článku.

4) Vyřazujte neexistující e-mailové adresy

Pokud používáte nástroj, který neumí automaticky vyřadit z vaší databáze vrácené e-maily z důvodu neexistující e-mailové adresy – tzv. hard bounce, může to mít významný vliv na vaši reputaci. V takovém případě totiž pravidelně odesíláte vaše kampaně na tyto neexistují adresy, a to má vliv nejen na vaši doručitelnost, ale zkresluje to také statistiky kampaní.

Náš tip!
Používejte formuláře, které pomohou odhalit chybné e-mailové adresy. Ecomail formuláře ještě před přihlášením k odběru upozorní uživatele, že by se mohlo jednat o překlep. 

Na obsahu záleží

Pokud máte správně nastavenou doménu i seznam kontaktů, je třeba se zamyslet nad samotným obsahem.

1) Obrázky v e-mailu

Každý e-mail je automaticky skenován a texty jsou kontrolovány, aby neprošel žádný nevhodný obsah. Někteří se snaží toto opatření obejít tím, že nepovolené informace schovávají do obrázků. Dejte si tedy pozor, aby byl váš newsletter tvořen alespoň z 50 % textem. Posílat pomocí hromadné pošty „celoobrázkový letáček“ nebo e-mail plný obrázkových bannerů tedy rozhodně nedoporučujeme. 

2) Přílohy

Přílohy automaticky zvětšují velikost e-mailu, což také ovlivňuje doručitelnost. A pro e-mailové klienty se jedná rovněž o nečitelný obsah. Navíc se na nich ani nedají měřit prokliky. Zvažte tedy, zda je to opravdu nejlepší způsob, jak zasílat více informací. 

3) Nevhodná slova

Předmět e-mailu je sice tím prvním, čím adresáty oslovíte, ale zároveň vám může způsobit blokaci e-mailu či jeho vhození do spamové složky. Vyvarujte se používání !, psaní VERZÁLKAMI a nepoužívejte žádné vulgární, sexuálně a finančně zaměřené výrazy. Třeba i taková nevinná věc jako je znak dolaru může být vyhodnocena negativně. Erotika a vidina peněz sice mohou prodávat, ale ne pokud jde o použití v e-mailu či jeho předmětu.

4) Emotikony

Dávejte si pozor i na používání populárních emotikonů v předmětu e-mailu 💡🤔☝️✔️. Jde sice o líbivou záležitost, ale když se snažíte upoutat pozornost smajlíky, někteří provozovatelé schránek mohou takové zprávy vyhodnotit jako podezřelé a hodit je mezi spamy. 

Spam test

Existuje řada online nástrojů, které mohou zkontrolovat obsah vašeho e-mailu a poskytnout vám skóre nebo jiné hodnocení vašeho sdělení. Upozorní vás, pokud je e-mailu něco špatně, abyste ho mohli opravit. V Ecomailu můžete spam test provést v samotné aplikaci ještě před odesláním kampaně. Neváhejte tedy této možnosti využít!

spamtest

Teď už víte, co vše můžete udělat pro to, aby vaše e-maily dorazily tam, kam patří. Pokud potřebujete další informace, mrkněte do naší nápovědy, nebo kontaktujte zákaznickou podporu – rádi vám se vším pomůžeme!

 

 

 

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Blog na WordPress.com.

Nahoru ↑

%d bloggers like this: